Postat de mihneadragomir pe 1 decembrie 2010 în morală

Controversele şi interminabilele discuţii asupra moralităţii prezervativului, amplificate de publicarea unei cărţi de interviuri cu Sanctitatea Sa, în care liberalii din interiorul şi dinafara Bisericii au văzut mult mai mult decât a spus papa, au readus la lumină un mai vechi articol din The Tablet. Iată aici legătura spre acest articol.

Pe scrut, autorul susţine că, în cazul în care prezervativul nu este văzut ca mijloc contraceptiv, ci ca mijloc de împiedicare a transmisiei unor boli, folosirea lui ar fi licită. Acelaşi raţionament este extins la hormonii contraceptivi, pe care o atletă i-ar putea lua nu în scop contraceptiv, ci în scopul de a fi în formă la o previzibilă competiţie. În sfârşit, se mai face aluzie la situaţia unei femei violate, care ar dori să se apere de consecinţele agresiunii asupra corpului ei.

Observ cu îngrijorare că autorul, Martin Ronheimer, nu este de loc un fitecine. Este preot catolic. Predă şi cursuri. Nu oriunde, ci la o academie pontificală. Şi predă exact etică. Face parte din Opus Dei, cu influenţă crescândă în interiorul Bisericii.

Din păcate, cel care citeşte articolul din The Tablet ar putea rămânea cu impresia greşită că Biserica permite (afirmă că este moral licită) folosirea prezervativelor în cazul în care unul dintre soţi este infectat cu virusul HIV. În realitate, Biserica nu a afirmat NICIODATĂ acest lucru, prin nici unul din actele magisteriale ale ei de natură a-i lega pe credincioşi. Cred că nici un catolic serios nu consideră interviul publicat recent de Sanctitatea Sa ca act magisterial, ci ca ceea ce este: exprimarea unei păreri teologice. Nu papa Benedict, ci profesorul Ratzinger vorbeşte acolo. Cu atât mai puţin poate fi considerat act magisterial de natură a-i lega pe credincioşi articolul din The Tablet. Act magisterial este, în schimb, Humanae Vitae (HV). Este pentru oricine clar că HV este scrisă de papa Paul al VI-lea şi nu de teologul Antonio Montini.

Problema care se pune este următoarea: cele scrise în The Tablet reflectă aceeaşi poziţie cu cele scrise în HV ? Puse pe coloane, diferenţele ne apar imediat. Am să mă limitez acum la una singură: altele vor sări în ochi la o lectură atentă atât a celebrei enciclice, cât şi a articolului din The Tablet.

The Tablet (sublinierile mele):
The teaching of the Church is not about condoms or similar physical or chemical devices, but about marital love and the essentially marital meaning of human sexuality. It affirms that, if married people have a serious reason not to have children, they should modify their sexual behaviour by – at least periodic – abstinence from sexual acts. To avoid destroying both the unitive and the procreative meaning of sexual acts and therefore the fullness of mutual self-giving, they must not prevent the sexual act from being fertile while carrying on having sex.

HV (para 16):
If therefore there are well-grounded reasons for spacing births, arising from the physical or psychological condition of husband or wife, or from external circumstances, the Church teaches that married people may then take advantage of the natural cycles immanent in the reproductive system and engage in marital intercourse only during those times that are infertile, thus controlling birth in a way which does not in the least offend the moral principles which We have just explained.

Observaţi diferenţa dintre cele două verbe: should şi may ? Ceea ce permite (tolerează ca fiind moral acceptabil) HV, The Tablet consideră ca fiind obligaţie morală. Nu, nu este de loc acelaşi lucru, poziţia din The Tablet este considerabil mai modernistă şi mai coercitivă. Dacă am 4 copii şi nevastă-mea este şomeră, eu am îndreptăţirea morală sau am obligaţia morală să practic abstinenţa periodică ? Să observăm mai departe că de prezervative nici nu se pune problema în HV.

Aici ne apare adevărata problemă. Adevărata problemă în a susţine ceea ce susţine articolul din The Tablet, şi anume că folosirea prezervativelor este licită în cazul infecţiei cu HIV, că folosirea hormonilor contraceptivi este licită la atlete, că, eventual, folosirea abortifacientelor este licită la femeile violate este că astfel se deschide o teribilă cutie a Pandorei şi se face începutul unei dialectici periculoase. Argumentaţia autorului este că toate acestea, în asemenea cazuri, nu sunt mijloace contraceptive, ci metode profilactice într-un caz, metode de dirijare a „menstruaţiei” în alt caz şi metode de apărare faţă de agresiunea propriului corp (de cine ? de embrion ???) în al treilea. Precum echilibristul care dansează pe sârmă, autorul pretinde că în asemenea cazuri nu există intenţie contraceptivă direct urmărită. Întrebarea este: unde ne oprim ? Unde tragem linie ? Fiindcă aşa pusă problema, nu mai există principiu de limitare extern (adică moral obiectiv), ci numai principiu de limitare intern (adică moral subiectiv, relativist). De ce să fie prezervativul licit dacă m-am infectat cu HIV, poate din întâmplare ori poate în urma unor păcate anterioare convertirii mele, şi nu ar fi licit dacă sufăr de infecţie cu Chlamidia, sau cu Ureaplasma, ori cu Aerobacter ? Toţi aceşi microbi se pot transmite veneric şi, în unele cazuri, pot produce boli ocazional severe. O butadă genială defineşte omul sănătos ca fiind „o persoană insuficient investigată medical”. Precis secreţiile mele conţin cel puţin un microb teribil, de care trebuie, nu-i aşa, să-mi protejez soţia. Şi de ce amânarea menstruaţiei mele ar fi acceptabilă dacă aş fi atletă şi nu ar fi acceptabilă dacă lucrez în orice alt domeniu în care ar trebui să am mereu randament maxim ? Drept care este licit să folosesc contraceptive în tot timpul carierei mele, sportive sau nu, şi am să renunţ la ele la pensie. Nu, intenţia mea nu este contraceptivă, eu urmăresc scopuri bune sau moral neutre. Să nu transmit colibacilul meu soţiei mele. Competiţiile mele, cariera mea. Aşa cum vedem deja cât de mulţi catolici fac contracepţie cu metodele naturale crezând că nu fac contracepţie, aşa vom vedea că fac contracepţie cu prezervativul şi cu hormonii, crezând că au altă intenţie decât cea împotriva vieţii.

Faţă de toate acestea, replica cea mai bună care mi se poate da este că Dumnezeu, care cunoaşte inimile, nu poate fi înşelat. De acord, El nu poate fi înşelat, dar eu ASTFEL, cu asemenea „poziţii morale open-minded”, mă pot înşela pe mine, mai ales într-o lume în care conştiinţa morală e slab cultivată şi nu ţipă „acesta este păcat”, ci doar zumzăie bemolic în surdină, într-un fel pe care nu mai am deprinderea de a-l auzi. Crezând că poziţii precum cele din The Tablet sunt poziţia Bisericii lui Cristos, eu pot crede că am trăit o viaţă în virtute, când, de fapt, am trăit o viaţă în păcat. Şi numai Acela care ţine în mâinile Lui firul vieţii mele ştie dacă va da drumul la acest fir după ce mă voi dezmetici, sau dacă-i va da drumul în timp ce sunt căzut în prăpastia înşelării.

5 comentarii la “Legătura matrimonială şi prezervativul”

Pentru a schimba imaginea de la avatar, accesează site-ul gravatar.com.
  1. mmary spune:

    Felicitari pentru acest articol.

    Dumnezeu sa va binecuvanteze!

  2. alina dragomir spune:

    Buna seara,
    Poate puteti sa imi dati un sfat…Am incercat sa gasesc o adresa a unui orfelinat din Bucuresti. In apropierea Craciunului ma gindeam ca as putea sa fac ceva pentru cei ce sunt acolo… Nu gasesc nimic, uuuuffff

    • mihneadragomir spune:

      Zilele acestea toate bisericile se întrec în a împodobi bradul şi Sf Iesle. Intraţi în oricare dintre ele şi lăsaţi în faţa Sf Iesle ceea ce aveţi de lăsat pentru copii. Vor ajunge unde trebuie.

      Dacă doriţi un orfelinat musai, sunaţi la Liceul Greco-Catolic Timotei Cipariu şi cereţi să vorbiţi cu sora directoare Maria Fodoca sau cu cine îi ţine locul. Liceul este condus de Congregaţia Inimi Neprihănite, care are şi un orfelinat în sectorul 1 al capitalei. Numărul de telefon este: 021-667.84.34

      În Cristos,
      M.D.

  3. tania lupu spune:

    Felicitari ati scris un articol foarte bun si actualizat. va felicit pentru ca aveti curajul sa spuneti lucrurilor pe nume.

Adaugă un comentariu

Poţi folosi aceste tag-uri HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>