Postat de Angelica Baboschi pe 27 noiembrie 2009 în Fără categorie

Cum au evoluat generatiile

Oare cand imaginile si animatiile au devenit atat de importante in viata noastra? De ce noi cand eram in scoala puteam invata cu manuale fara imagini colorate si fara exemple si jocuri la fiecare pas, iar copiii nostri refuza sa faca acest lucru? Un prim raspuns ar fi ca mintea umana evolueaza cu fiecare generatie si, urmand regula, copiii isi depasesc parintii. Sa ne gandim insa la ultimele trei generatii identificate de cercetatori.

Persoanele care acum au varsta intre 45 si 60, numiti si Baby Boomers, erau obisnuiti cu datele si informatiile tehnice, copiii Baby Boomers citeau dupa manuale pline de informatii teoretice si ascultau indicatiile profesorului. Erau obisnuiti sa fie disciplinati si erau influentati de parinti in alegerile legate de scoala si prieteni. Adultii care acum au intre 30 si 45 de ani fac parte din generatia X.

Spre deosebire de cei din Occident, la noi generatia X a crescut in timpul perioadei socialiste, cu acces la televizor doar doua ore pe zi. Cu toate acestea, fata de generatia anterioara imaginile si demonstratiile apar mai des in lectie, la fel si discutiile cu profesorii si colegii. Cei nascuti dupa anul 1980 la noi in tara fac parte din generatia Y sau din Era Internetului, unde intalnirile cu prietenii nu mai au loc in fata blocului, ci in comunitati virtuale cum sunt facebook, myspace, hi5 sau pe chat.

Cercetatorul Mark Prensky ii numeste pe copiii care au crescut inconjurati de televizor, calculator, Internet si telefonul mobil – generatie digitala. Daca in occident, generatia digitala a aparut odata cu primele jocuri pe calculator, la noi in tara, digitali sunt copii nascuti dupa anul 1990. Astazi Internetul uneste aceste generatii printr-un singur click, oameni de pe continente diferite pot comunica exact ca si cum s-ar afla in aceeasi incapere.

Copiii generatiei de azi cresc expusi la o imensitate de mesaje si stimuli fara a fi deranjati in vreun fel de acest lucru. Daca noua ne-ar fi greu ca in timp ce citim, sa ascultam muzica si sa discutam cu prietenii pe chat, copiii zilelor noastre fac acest lucru in mod natural. Sunt atrasi sa faca mai multe activitati in acelasi timp si reusesc sa isi distribuie atentia atata timp cat au un interes. Astfel, cresc inconjurati de imagini, filme, muzica, animatii si devin atrasi din ce in ce mai mult de acestea, iar mintea lor cauta informatii asemanatoare celor cu care sunt deja obisnuiti.

Si cu scoala cum ramane?

Cum sa-l faci sa invete cu placere, sa isi respecte profesorii, sa isi asculte prietenii, nu sa vorbeasca in acelasi timp cu ei asa cum face pe chat, sa aleaga o carte in locul unui joc pe calculator? In fata schimbarilor noilor generatii si in fata ritmului copiilor nostri scoala ramane fara raspuns iar noi ne plangem ca nu putem tine pasul. In tot acest timp, copiii nostri raman singuri in fata calculatorului, dezinteresati de scoala si de educatie pentru ca nu intelegem un lucru simplu: sunt diferiti.

Metodele si instrumentele traditionale de educatie nu sunt adecvate ritmului lor, nu ii motiveaza sa invete pentru ca nu au nicio legatura cu stilul lor de viata. In fond, problema este metoda. Si pentru asta exista solutii. Calculatorul a intrat deja in scoala si in educatie. Sunt profesori care folosesc materiale educationale in format electronic si care predau la clasa cu ajutorul lectiilor pe calculator, atragandu-i astfel pe copii.

Lectia devine o poveste, cu personaje haioase, animatii si simulari, iar copilul invata prin descoperire. Predarea interactiva cu ajutorul continutului multimedia transmite informatia imbinand elementele atractive pentru copii: animatie, text si sunet. Spre exemplu, produsul educational „Fractii cu peripetii” al INTUITEXT ii invata pe copii fractiile facand asocieri cu viata reala. Copiii sunt indemnati sa-si foloseasca notiunile de fractii pentru a imparti o prajitura cu prietenii.

Pentru digitali predarea devine interesanta in cazul in care mesajele transmise imbina imaginile cu sunetele iar explicatiile sunt legate de mediul lor familiar.

Daca ne gandim la metodele traditionale de invatare intelegem ca nu raspund cerintelor generatiei actuale, nevoilor si ritmului ei. Informatiile pur teoretice si notiunile abstracte nu au nicio legatura cu limbajul digitalilor, nu au corespondenta in lumea lor plina de culori si miscare. Folosirea tehnologiei moderne in educatie transforma invatarea intr-o experienta adecvata stilului de viata al copiilor digitali. In momentul in care informatiile teoretice devin experimente, simulari virtuale sau animatii, iar profesorul foloseste calculatorul pentru a face lectia interactiva, copiii devin atenti si activi la ore.

Daca pentru noi geografia putea fi memorarea elementelor care caracterizeaza unitatile de relief si vizualizarea lor pe harta din clasa sau din manual, pentru copiii digitali geografia trebuie sa fie explorare, iar muntii, dealurile, campiile si apele sa le descopere jucandu-se cu harta interacttiv.

www.suntparinte.ro

Un comentariu la “Cum au evoluat generatiie”

Pentru a schimba imaginea de la avatar, accesează site-ul gravatar.com.

Adaugă un comentariu

Poţi folosi aceste tag-uri HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>